توآ - ذاتما


توآ - ذاتما

« شکوه پیر هستی »

ترتيب حركات ورزشي و اهميت آن

 
ترتيب حركات ورزشي و اهميت آن
 
برخي از ورزشکاران از اهميت رعايت ترتيب در انجام حرکات ورزشي بي اطلاعند. هنگام انجام تمرينهاي کششي مخصوص هر دسته عضله ، غالباً گروهي ديگر از عضلات نيز کشيده مي شوند، يعني افزون بر عضلاتي که کشش اوليه روي آنها است ، گروهي ديگر از عضلات پشتيبان نيز گرچه فشار کششي بر آنها مستقيماً وارد نمي شود، امّا کشيده مي شوند. اين عضلات پشتيبان معمولاً نقشي کمکي براي عضله هاي کشيده شده دارند. اين موضوع نشانگر وابستگي متقابل عضلات هنگام حرکات ورزشي است . پيش از کشش عضلات مورد نظر که در واقع سبب کشش عضلات متعدد ديگري نيز مي شود، ابتدا بايد يکي از عضلات پشتيبان آن عضله کشيده شود.
 
مزيت اين کار در اينست که مي توان عضله اصلي را بهتر کشيد و همچنين به عضلات پشتيبان اجازه ايجاد محدوديت در روند کشيدگي مناسب عضله اصلي را نداد، البته بهترين حالت در تمريتهاي ورزشي اينست که گروه عضلاني ويژه اي به طور مجزا کشيده شوند، اما اين امر هميشه امکان پذير نيست . بر اساس کشش عضلاني جمعي ، با سازمان دادن يک برنامه منظم کششي و بر اساس اصل وابستگي گروههاي عضلاني به يکديگر مي توان ميزان تلاش موردنياز براي انجام کل برنامه تمرينات کششي را به حداقل رسانيد.
 
در عين حال که تأثير تمرينهاي ورزشي منفرد به حداکثر مي رسد، همکاري و هماهنگي عضلات حين انجام فعاليتهاي ورزشي يک کليت متشکل از اجزاء متحد را تشکيل مي دهد که نتيجه آن به تنهايي از مجموع فعاليت تمامي اجزاء آن بيشتر است . به عنوان نمونه کشش به منظور تقويت عضلات زردپي زانو ممکن است باعث ايجاد فشار روي عضله پشت ساق پا و عضلات باسن وحتي قسمت تحتاني پشت بدن شود، اما بيشتر سبب کشش عضلات زردپي زانو مي شود. در اين حالت بهتر است نخست عضلات پائيني پشت بدن ، باسن و عضلات پشت ساق پا به عنوان عضلات کمکي کشيده شوند.
 
بر اساس يک قانون کلي ، معمولا هنگام انجام يک برنامه روزانه حرکات کششي ، تمرينهاي زير بايد انجام گيرد: ابتدا پشت را به طرف بالا و پائين کشيد، پس از کشش پشت ، پهلوها را کشش داد. پيش از کشيدن عضلات کشاله ران و زردپي زانو، عضلات باسن را کشيد. ـ پيش از کشيدن عضلات زردپي زانو، عضله پشت ساق پا را کشيد. پيش از کشيدن عضله چهار سر ران ، عضله ساق پا را بايد کشش داد. ـ پيش از کشيدن عضلات سينه ، عضلات بازو را بايد کشيد.
 
افزون بر مطالب فوق در زمينه حرکات کششي ، ورزشکاران به چند نکته کلي درباره ورزشهائي که کششي هستند بايد توجه داشته باشند نوع ورزش ، شدت و زمان آن بسته به سن و توانائي جسمي تعيين مي گردد تاهيچ عارضه اي به شخص وارد نکند.از اين رو اگر شخص سالم و سن او کمتر از 35 سال باشد پياده روي پنج بار در هفته با شدت متوسط و در زمان 40 دقيقه براي او مناسب است . اگر سن شخص کمتر از 35 سال و داراي ناراحتي هاي اسکلتي باشد ورزش پيشنهادي براي وي شنا است نه پياده روي که بايد در دو مرحله انجام گيرد مرحله اول 20 دقيقه و هفته اي سه بار و در مراحل بعدي 40 دقيقه . ليکن اگر شخص داراي بيماري باشد اما بيماري وي ارتباطي با بيماري مفاصل يا ماهيچه ها نداشته باشد بهترين ورزش براي وي شنا و دوچرخه سواري است (هر بار 20 دقيقه و هفته اي سه بار). براي اشخاصي با سن بيش از 35 سال توصيه مي گردد.
 
پيش از تعيين رشته ورزشي نخست تست ورزش انجام دهند تا مشخص گردد بيماري قلب و عروق ندارند که در آن صورت شنا و دوچرخه سواري براي آنان مناسب است و چنانچه از تست ورزش مشخص گردد بيماري قلب و عروق دارند پياده روي 20 دقيقه و 3 بار در هفته با شدت سبک براي آنان مناسب تر است. 
 
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:
نويسنده: روح الله ? تاريخ: چهار شنبه 7 مرداد 1394برچسب:, ? موضوع: <-CategoryName-> ? لينک اين پست ?


© All Rights Reserved to kungfutoafire.LOXBLOG.COM / Theme by:
bahar 20

?